Categories
Porady

Mapujemy dowolny katalog z dysku jako partycja

Uwielbiam korzystać z rozwiązań chmurowych, czyli miejsc w których mogę przechowywać swoje dane i łatwo je “backupować” podczas bieżącej pracy. W tym celu po instalacji systemu i oprogramowania chmurowego (OneDrive, Google Drive, Dropbox, etc) mapuję folder, w którym synchronizują się dane na dysku jako oddzielna partycja i.. w tym artykule pokażę ci jak to zrobić w bardzo prosty sposób – podoba się? – czytaj dalej 😉

Moja partycja F: to nic innego jak dysk Google znajdujący się w chmurze.

W sieci można znaleźć masę programów (np. Virtual Subst), w których możesz “wyklikać” w prosty sposób folder i literę dysku pod którą dany folder ma się przedstawiać, ale że nie jestem zwolennikiem instalowania oddzielnych programów do tak prostych rzeczy, to przedstawię ci rozwiązanie, które kładzie te programy 1 linijką kodu, którą musisz wklepać w windowsowym terminalu, otóż:

  1. Otwórz cmd.exe (klawisz Win+R, wpisz cmd i kliknij enter)
  2. Wpisz komendę subst e: C:Users$TwojaNazwaUzytkownika$”Dysk Google” i wciśnij enter
  3. Przejdź do eksploratora Windows i przekonaj się jak pięknie zmapowany został folder z dyskiem Google’a jako oddzielna partycja.

Kwestia wyjaśnienia budowy komendy (rozbijamy całość na czynniki):
subst – odpala odpowiedni program do mapowania dysków
e: – literka pod którą dysk zostanie zmapowany
C:Users$TwojaNazwaUzytkownika$”Dysk Google” – ścieżka do katalogu, dlaczego Dysk Google ubrałem w uszy? z uwagi na to, że w nazwie jest spacja, zapisane bez uszu nie zostałoby rozpoznane

To rozwiązanie jest trwałe do restartu komputera ale przeczytaj dalej jak temu zaradzić 😉

srlsly? :O

Aby nasza nowa partycja została z nami na dłużej, trzeba przygotować dla niej skrypt w postaci pliku .bat wykonującego się zaraz po uruchomieniu systemu. Dzięki temu rozwiązaniu, szybko i bez większego wysiłku partycja zawsze będzie zmapowana na czas. Jak zatem tego dokonać?

  1. Stwórz plik tekstowy na pulpicie, nazwij go dowolnie np. mapowanie.txt
  2. Otwórz go i wklej poniższy tekst:
    subst f: “C:Users%TwojaNazwaUzytkownika$Dysk Google”
    Bardzo istotne jest abyś w powyższej linii pamiętał o ubraniu całej ścieżki dostępu w “uszy”, ponieważ w nazwie Dysk Google występuje spacja, która nie będzie poprawnie obsłużona jeśli pominiesz cudzysłów.
  3. Zapisz i zamknij nasz plik tekstowy.
  4. Teraz zmień mu rozszerzenie z .txt na .bat
  5. Wciśnij na klawiaturze Win+R, i wpisz shell:startup
  6. Otworzy się okno z folderem Autostart (dobrze znanym z poprzednich edycji systemów Microsoftu)
  7. Przenieś do niego wcześniej utworzony plik .bat
  8. Gotowe!

Mam nadzieję, że powyższe przypadnie ci do gustu i wprowadzisz w swoje życie odrobinę wygody 😉

Leave a Reply